M2C E-handel

M2C E-handel

Foto: StockSnap från Pixabay

M2C e-handel faller under ramverket ”stärka små och medelstora företags konkurrenskraft och digitaliseringsresa”. Idén var att ha ett övergripande mål för att öka kunskap och kompetens kring e-handeln och logistik med fokus på tillverkningsföretag i Jönköpings län. Projektet syftar till att utforska hur tillverkningsföretag kan sälja direkt till konsumenter utan att gå via återförsäljare – en modell som ofta kallas D2C (Direct to Consumer).

I slutet av projektet E-merge uppstod en idé om att göra intervjuer med små och medelstora företag i länet, särskilt inom tillverkning för att se om de är intresserade av eller om de ser potential för att sälja direkt till kunder. Man intervjuade även transportföretag och några större bolag, efter dessa intervjuer såg man att det finns potential för att för att ha ett separat projekt om M2C (Manufacturing to Consumer).

Syfte och mål

Syftet med projektet är att stärka kompetensen och konkurrenskraften inom e-handel genom digitalisering, med fokus på små och medelstora tillverkningsföretag i länet.

M2C E-handel har tre huvudsakliga delmål:

  • Kompetensprogram för små och medelstora företag (SMF): Målet är att öka kompetensen och mognaden inom e-handel hos länets tillverkningsföretag. Projektet har involverat elva företag, uppdelade i två grupper: en grupp med företag som redan börjat med e-handel och en med företag som har funderingar på/ planerar att starta. Genom workshops, handledning och erfarenhetsutbyte får företagen hjälp att utveckla sina affärsstrategier inom områden som logistik, marknadsföring och prissättning.
  • Etablering av ett forskningscenter: Ett forskningscenter med fokus på e-handel och logistik ska etableras vid Tekniska högskolan i Jönköping. Målet är att skapa en långsiktig plattform för forskning och utveckling inom området. I det planerar man att involvera forskare från olika discipliner och institutioner.
  • Byggande av ett nätverk för e-handel: Ett regionalt nätverk ska etableras i samarbete med Science Park, där företag, forskare, konsulter och andra intressenter inom e-handel och logistik kan mötas.

 

Framgång och motgång

Projektet har mött både framgångar och utmaningar. En framgång är att projektet ligger före sin tid och nätverkseventen som är planerade att genomföras två gånger varje år med start 2025 börjar med det första eventet redan nu i november 2024. Inom projektet ska man även anordna en konferens riktade mot docenter och forskare inom området, denna var planerad till 2026 men kommer att ske i Jönköping juni 2025.

Att rekrytera tillverkningsföretag till projektet har varit en utmaning, men nu har elva företag anslutit sig. Projektet har också upplevt att logistikområdet är extremt attraktivt i regionen eftersom många studenter snabbt går vidare till näringslivet efter sin examen.

 

Projektet genomförs i samverkan mellan Tekniska högskolan i Jönköping (JTU) och Science Park Jönköping och finansieras av ERUF och Region Jönköpings län.

Kontakt:
Epost: hamid.jafari@ju.se
Läs mer:  E-handel och hållbar konkurrenskraft: JTH och Science Park i Jönköping skapar framtidens affärsmöjligheter

Skip to content