Digital kompetens

Digital kompetens

I Jönköpings län kan alla utveckla och använda sin digitala kompetens. Delmålet digital kompetens innebär att alla är förtrogna med digitala verktyg och tjänster samt har förmåga att följa med och delta i den digitala utvecklingen utifrån sina förutsättningar. Digital kompetens handlar dels om tekniska färdigheter att använda digitala verktyg och tjänster, dels om medie- och informationskunnighet, som omfattar de kunskaper och förmågor som krävs för att finna, analysera, kritiskt värdera och skapa information i olika medier och sammanhang. Digital kompetens omfattar även förmågan att följa med i den digitala utvecklingen på ett sätt som ger möjlighet att få och behålla en anställning, att kunna starta och driva företag eller för att stärka organisationers eller företags innovationsförmåga och konkurrenskraft.

Framgångsfaktorer

  • Samverkansformerna med utbildningsanordnare, forskningssystem och arbetsmarknad är starka och under ständig utveckling
  • Tillgången till efterfrågad spetskompetens värnas och utvecklas för att matcha behoven i länet
  • Nya tekniker för lärandeprocesser uppmuntras och tillgängliggörs (t ex VR och AR)
  • Medarbetare i vår egen organisation är väl förtrogna med digitala hjälpmedel och har tillgång till dessa
  • Länets alla invånare har möjlighet till och kan få stöd i att använda sig av digitala tjänster

Exempel på aktiviteter och åtgärder

  • Genomföra utbildning i digitalisering för chefer och ledare
  • Inspirera tjänstemän och politiker om digitaliseringens möjligheter
  • Skapa en fysisk mötesplats där teknik kan testas
  • Arbeta för mötesplatser där digital kompetens förmedlas
  • Samverkansformerna med utbildningsanordnare, forskningssystem och arbetsmarknad är starka och under ständig utveckling
  • Tillgången till efterfrågad spetskompetens värnas och utvecklas för att matcha behoven i länet
  • Nya tekniker för lärandeprocesser uppmuntras och tillgängliggörs (t ex VR och AR)
  • Medarbetare i vår egen organisation är väl förtrogna med digitala hjälpmedel och har tillgång till dessa
  • Länets alla invånare har möjlighet till och kan få stöd i att använda sig av digitala tjänster
  • Genomföra utbildning i digitalisering för chefer och ledare
  • Inspirera tjänstemän och politiker om digitaliseringens möjligheter
  • Skapa en fysisk mötesplats där teknik kan testas
  • Arbeta för mötesplatser där digital kompetens förmedlas

Relaterat innehåll

Skip to content